Çinli otomotiv devleri ‘vergisiz’ pazar buldu! Yerli üretim gündemde

Çinli Otomotiv Devleri Afrika Pazarına Yöneldi

ABD ve Avrupa’daki artan ticaret kısıtlamaları, Çinli otomotiv üreticilerini Afrika pazarına çekiyor. BYD, Chery ve Great Wall Motor gibi önde gelen Çinli markalar, özellikle Güney Afrika üzerinden kıtaya açılmayı hedefliyor.

Enerji Verimliliği Odaklı Büyüme Stratejisi

Düşük gelir düzeyi ve yüksek ithalat vergileri gibi etmenler nedeniyle gelişimi sınırlı kalan Afrika otomotiv pazarı, Çinli üreticiler için yeni bir fırsat sunuyor. Elektrikli ve hibrit araçlara odaklanan üreticiler, bu pazarda fiyat avantajı ve yeni teknoloji ile fark yaratmayı planlıyor.

Chery Güney Afrika CEO’su Tony Liu, Güney Afrika’nın küresel büyüme stratejisi açısından önemli bir pazar olduğunu belirterek, “Burası Afrika kıtasına açılan kapı” dedi.

Yerel Üretim ve Ortaklık Planları Gündemde

Güney Afrika’da faaliyet gösteren 14 Çinli otomobil markasının yaklaşık yarısı son bir yıl içinde pazara giriş yaptı. DongFeng, Leapmotor, Dayun ve Changan gibi yeni markaların da yakında sahneye çıkması bekleniyor.

Chery, yerel üretim ve kıta geneline ihracat için bir fabrika kurma seçeneklerini değerlendiriyor. Omoda & Jaecoo adlı premium markanın, montaj tesisi kurma çalışmaları da devam ediyor.

GWM Operasyon Direktörü Conrad Groenewald, artan ölçekle birlikte yerel üretimin tekrar gündeme geldiğini ve ithalatın maliyet açısından daha avantajlı hale geldiğini belirtti.

ABD ve AB’deki Tarifeler Yenilik Arayışlarını Tetikledi

ABD ve Avrupa Birliği, Çin menşeli elektrikli araçlara yönelik vergi oranlarını artırarak ticaret engelleri yarattı. AB ek gümrük vergileri getirirken, ABD Çin araçlarına %100 tarife uyguluyor. Bu durum, Çinli üreticilerin “uygun fiyat” rekabet avantajını oldukça zayıflattı.

Gelişmekte olan diğer pazarlarda da düzenleyici zorluklar ve bürokratik engeller süreci yavaşlatıyor. Bu nedenle, rekabetin daha az olduğu ancak büyüme potansiyelinin yüksek olduğu Afrika pazarı ön plana çıkıyor.

Güney Afrika’da Yeni Nesil Araç Satışları Artıyor

Geçen yıl Güney Afrika’da yaklaşık 600.000 araç üretildi. Hükümetin hedefi, bu rakamı 2035 yılına kadar 1,5 milyona çıkarmak. Sahra Altı Afrika’da ise yıllık potansiyel araç satışının 3-4 milyon adet olabileceği tahmin ediliyor.

2024’te Güney Afrika’da hibrit ve elektrikli araç satışları iki katına çıkarak 15.611 adede ulaştı ve toplam pazarın %3’ünü oluşturdu. Bu satışların çoğunluğu geleneksel hibrit araçlardan oluştu.

Reuters‘ın haberine göre, Chery’nin CEO’su Liu, “Pazar payı %10’a ulaştığında talep patlaması yaşanacak” diyerek Çin’deki benzer tecrübeye dikkat çekti.

Omoda, BYD ve Chery’den Afrika Açılımı

Chery, Güney Afrika’da sekiz hibrit modeli, beşi plug-in hibrit olmak üzere satışa sunacak. Ayrıca 2026’da bir pikap modelini de piyasaya sürecek. Elektrikli iCar serisi ve yeni marka Lepas da Güney Afrika pazarına adım atacak.

BYD, 2023’te pazara girdi ve ürün yelpazesini Shark plug-in hibrit pikap, SEALION 6 hibrit SUV ve SEALION 7 elektrikli SUV ile genişletti.

Omoda & Jaecoo, şu anda Güney Afrika, Namibya, Eswatini ve Botsvana’da 52 bayiye sahip. Şirket, satışlarını 18 ay içinde üç katına çıkarmayı ve Zambiya ile Tanzanya pazarlarına giriş yapmayı planlıyor.

BYD ise Doğu, Güney ve Batı Afrika genelinde bayi ağını genişletmeyi ve Tanzanya’ya ilk defa girmeyi hedefliyor.

Fiyat, Donanım ve Teknolojiyle Rekabet

Çinli markalar, fiyat-performans avantajlarını kullanarak Afrika’da güçlü bir rekabet sağlamayı hedefliyor. Araçların başlangıç fiyatları 400.000 rand (yaklaşık 22.500 dolar) altında olacak.

Accenture’dan Greg Cress, “Satın alma maliyeti düşük olduğu sürece, bu araçlar benzer donanımdaki geleneksel markalardan farklılaşacaktır” dedi.

BYD Güney Afrika Genel Müdürü Steve Chang, “Güney Afrika ve tüm Afrika, içten yanmalı motorlardan yenilenebilir enerjiye geçişte büyük bir sıçrama yapabilir. Afrika, gerçekten çok büyük bir pazar.” ifadelerini kullandı.

Related Posts

Yumurta ihracatı artık izne tabi! Resmi Gazete’de bugün yayımlandı

Türkiye’den tavuk yumurtası ihracatı artık izne tabi olacak. Resmi Gazete’de yayımlanan karara göre, ihracatçılar bundan böyle Ticaret Bakanlığı’ndan onay almadan sevkiyat gerçekleştiremeyecek. Kayda bağlı ihracat uygulaması bugünden itibaren yürürlüğe girdi.

Milyonlar borç batağında! Türk halkının kredi borcu ortaya çıktı

Zafer Partisi Genel İdare Kurulu Üyesi ve Sosyal Güvenlik Uzmanı Mehmet Akif Cenkci, ekonomik kriz nedeniyle kamu borçlarını ödeyemeyen milyonlarca vatandaş için kapsamlı bir yapılandırma düzenlemesi talep etti. Cenkci, vatandaşların zor durumda …

Çekya hazinesi dövizle doldu

Çekya’nın döviz rezervleri Haziran 2025’te 161.1 milyar dolara yükselerek son üç yılın en yüksek seviyesine çıktı. Çekya Merkez Bankası’nın yayımladığı verilere göre, Mayıs ayında 159.1 milyar dolar olarak revize edilen rakamdan sonra yaşanan bu …

En güvenilir arabalar açıklandı: Tesla ve Volvo’yu rakip tanımadı, zirveye yerleşti

Güvenlik denince akla ilk gelen markalardan Volvo, bu kez zirvede değil. ABD’de sigorta şirketlerinin desteklediği bağımsız kuruluş IIHS’in yaptığı araştırma, Volvo’dan daha güvenli bir otomobil markasını ortaya koydu. İşte 2025’in en güvenli …

Devlet destek verdi! Batmanlı girişimci yıllık 600 ton kültür mantarı üretiyor

Vatani görevini yerine getirdikten sonra memleketine dönen Gördegir, Beşiri ilçesine bağlı Beşpınar köyünde iki odada kültür mantarı üretimine başladı.

Atık suyun arıtılmadan deşarjı nedeniyle 6 milyon lira ceza!

Bakanlıktan yapılan yazılı açıklamada, 24 çevre laboratuvarının desteğiyle 50 denetim ekibince 23 Haziran’da başlatılan denetimler çerçevesinde Balıkesir’in Bandırma ilçesinde yağmur suyu tahliye hattında inceleme gerçekleştirildiği kaydedildi …